کد خبر: 1202370
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
«جوان» کاربرد‌ها و مزیت‌های شفافیت صورت‌های مالی و دارایی‌های شرکت‌های دولتی را بررسی می‌کند
گزارشگری مالی شفاف، ذ‌ی‌نفعان را قادر می‌سازد وضعیت مالی واقعی این شرکت‌ها را ارزیابی کنند، تصمیم‌گیری آگاهانه، افزایش سرمایه‌گذاری و بهبود عملکرد سازمانی را ارتقا دهند.
وحید عظیم نیا
جوان آنلاین: دولت شفافیت در صورت‌های مالی و دارایی‌های شرکت‌های دولتی را برای دستیابی به بهبود عملکرد، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، حقوق مبتنی بر عملکرد یا حاکمیت شرکتی و همچنین تخصیص مؤثر منابع در اولویت قرار داده است. گزارشگری مالی شفاف، ذ‌ی‌نفعان را قادر می‌سازد وضعیت مالی واقعی این شرکت‌ها را ارزیابی کنند، تصمیم‌گیری آگاهانه، افزایش سرمایه‌گذاری و بهبود عملکرد سازمانی را ارتقا دهند. همسویی پاداش با عملکرد، کارکنان را تشویق می‌کند به برتری برسند که به افزایش بهره‌وری منجر می‌شود. شفافیت در دارایی‌های شرکت‌های دولتی استفاده کارآمد از منابع ملی را تسهیل و درآمد‌های قابل توجه و متنوعی را برای توسعه اقتصادی جذب می‌کند. 
 
دولت بر شفافیت در اقدامات خود به ویژه در خصوص صورت‌های مالی و دارایی‌های شرکت‌های دولتی تأکید دارد و انتظار می‌رود این تمرکز بر شفافیت چندین مزیت را از نظر عملکرد، بهبود سرمایه‌گذاری، حقوق مبتنی بر عملکرد یا حاکمیت شرکتی و همچنین تخصیص مؤثر منابع به همراه داشته باشد. 
هدف دولت از طریق شفافیت افزایش کارایی و بهره‌وری این شرکت‌ها و ارتقای توسعه اقتصادی با استفاده از دارایی‌های عظیم آنهاست.
 
 مزایای شفافیت در صورت‌های مالی
یکی از مزیت‌های کلیدی شفافیت در صورت‌های مالی تأثیر آن بر بهبود عملکرد است. 
گزارشگری مالی شفاف بینش‌هایی را در مورد وضعیت مالی یک شرکت ارائه و به ذی‌نفعان اجازه می‌دهد عملکرد آن را به طور دقیق ارزیابی کنند. 
وقتی شرکت‌های دولتی صورت‌های مالی شفاف دارند، سرمایه‌گذاران و شرکای بالقوه می‌توانند به آسانی سودآوری، نقدینگی و توان پرداخت بدهی خود را ارزیابی کنند و آن‌ها را قادر می‌سازد در مورد سرمایه‌گذاری، همکاری یا سرمایه‌گذاری مشترک تصمیمات آگاهانه بگیرند. 
این امر افزایش سرمایه‌گذاری را تسهیل می‌کند که می‌تواند به سمت توسعه عملیات، بهبود زیرساخت‌ها و تضمین پایداری بلندمدت هدایت شود. 
علاوه بر این، یک سیستم گزارشگری مالی شفاف می‌تواند از شیوه‌های جبران خسارت عادلانه در شرکت‌های دولتی حمایت کند. 
با پیوند دادن حقوق و مزایای کارکنان به عملکرد و سودآوری، شفافیت تضمین می‌کند که پاداش متناسب با ارزش تولید شده از سوی افراد یا تیم‌هاست. این به انگیزه کارکنان کمک می‌کند بهترین عملکرد خود را ارائه دهند که به افزایش بهره‌وری و بهبود عملکرد شرکت منجر می‌شود. 
صورت‌های مالی شفاف، علاوه بر افزایش عملکرد و تضمین غرامت عادلانه، حکمرانی را با کاهش خطر فساد تقویت می‌کند. 
استاندارد‌های گزارش‌دهی شفاف، شرکت‌های دولتی را در قبال اقدامات مالی خود مسئول می‌دانند و مشارکت در فعالیت‌های متقلبانه یا سوءاستفاده از بودجه عمومی را دشوارتر می‌کنند. این موضوع باعث ایجاد اعتماد در شرکت و بین سهامداران می‌شود و اعتماد به یکپارچگی سازمان را تقویت می‌کند که برای جذب سرمایه‌گذاران، شرکا و مشتریان بالقوه بسیار مهم است. 
 
 مزایای شفافیت  در دارایی‌های شرکت‌های دولتی
شفافیت دارایی‌های شرکت‌های دولتی به همان اندازه مهم است و مزایای زیادی برای توسعه اقتصادی ارائه می‌دهد. 
شرکت‌های دولتی اغلب دارایی‌های قابل‌توجهی مانند زمین، منابع طبیعی، زیرساخت‌ها و مالکیت معنوی دارند، اما عدم‌شفافیت در استفاده و مدیریت این دارایی‌ها مانع تخصیص مؤثر منابع و مانع پیشرفت اقتصاد ایران شده است. 
شفافیت در مالکیت و مدیریت دارایی‌ها، دولت را قادر می‌سازد سیاست‌های مناسبی را برای استفاده بهینه از منابع تدوین کند. با شناسایی دارایی‌های کم‌استفاده یا تخصیص نادرست، دولت می‌تواند استراتژی‌هایی را برای بهینه‌سازی استفاده از آنها، درآمد‌های بالاتر و افزایش رشد اقتصادی ایجاد کند. این موضوع تضمین می‌کند که شرکت‌های دولتی از دارایی‌های خود به طور مؤثر استفاده می‌کنند و ضایعات را به حداقل و ظرفیت اقتصادی را به حداکثر می‌رسانند. 
علاوه بر این، مدیریت شفاف دارایی‌های شرکت‌های دولتی منابع متنوع و قابل توجهی را برای توسعه اقتصادی در اختیار دولت قرار می‌دهد. با به دست آوردن دیدی جامع از دارایی‌های تحت کنترل خود، دولت می‌تواند فرصت‌هایی را برای کسب درآمد، مانند اجاره زمین‌های بلااستفاده یا صدور مجوز حقوق مالکیت معنوی شناسایی کند. این جریان‌های درآمد اضافی می‌تواند به سمت پروژه‌های زیرساختی استراتژیک، برنامه‌های رفاه اجتماعی یا سرمایه‌گذاری در صنایع نوظهور هدایت شود که به رشد اقتصادی و رفاه شهروندان ایرانی کمک می‌کند. همچنین شفافیت در مدیریت دارایی امکان بررسی دقیق و آگاهی جمعی از نحوه استفاده از دارایی‌های شرکت دولتی را فراهم می‌کند. این امر باعث ایجاد اعتماد عمومی و اعتماد به توانایی دولت برای مدیریت مسئولانه منابع ملی می‌شود و مسئولیت پاسخگویی را برای استفاده کارآمد از وجوه مالیات‌دهندگان تضمین می‌کند. همچنین فساد احتمالی را کاهش می‌دهد و چارچوب‌های حکومتی را تقویت می‌کند. به نوبه خود، این امر می‌تواند سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را جذب کند که احتمال بیشتری دارد با شرکت‌های دولتی که پاسخگو و شفاف هستند و به طور مؤثر دارایی‌های خود را مدیریت می‌کنند، شریک شوند. 
 
 اهمیت شفافیت در صورت‌های مالی و دارایی‌های شرکت‌های دولتی
محمدحبیب دولابی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در رابطه با اهمیت شفافیت در عملکرد شرکت‌های دولتی گفت: شفافیت در صورت‌های مالی و دارایی‌های شرکت‌های دولتی به عنوان رکن اصلی اقدامات دولت سیزدهم در ایران مطرح شده است. هدف دولت با اولویت‌دادن به شفافیت، امکان سیاستگذاری مؤثر و استفاده کارآمد از منابع است. 
وی افزود: مزیت اصلی شفافیت در صورت‌های مالی شرکت‌های دولتی در توانایی آن در روشن‌کردن دارایی‌های این واحد‌ها نهفته است. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از دارایی‌های کشور تحت مالکیت شرکت‌های دولتی است، عدم‌شفافیت در این زمینه مانع توانایی دولت در تدوین سیاست‌های دقیق برای استفاده کارآمد از منابع شده است. 
حبیب دولابی تصریح می‌کند: با افزایش شفافیت، اکنون دولت می‌تواند تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد تخصیص منابع اتخاذ و اطمینان حاصل کند که این دارایی‌ها به توسعه اقتصادی کشور کمک می‌کند. شفافیت امکان درک جامع از دارایی‌های شرکت‌های دولتی را فراهم می‌کند و دولت را قادر می‌سازد منابع را به سمت بخش‌ها و طرح‌هایی هدایت کند که با اهداف توسعه کشور همسو هستند. با استفاده مؤثر از این دارایی ها، دولت می‌تواند استفاده از آن‌ها را برای رشد و شکوفایی اقتصادی بهینه کند. وفور دارایی‌های متعلق به شرکت‌های دولتی منابع قابل توجه و متنوعی را برای دولت فراهم می‌کند که می‌تواند به سمت پروژه‌های مختلف توسعه، بهبود زیرساخت‌ها و سرمایه‌گذاری در بخش‌های کلیدی هدایت شود. 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: شفافیت در صورت‌های مالی ابزاری مؤثر در افزایش سودآوری و بهره‌وری شرکت‌های دولتی زیان‌ده قبلی است. از زمان معرفی شفافیت صورت‌های مالی طی دو سال پیش، تعداد قابل توجهی از شرکت‌ها از متحمل‌شدن زیان انباشته به کاهش فعال آن‌ها روی آورده‌اند. شفافیت تأثیر مثبتی بر عملکرد شرکت‌های دولتی داشته و پیشرفت‌های قابل توجهی در این بخش مشاهده شده است. 
وی تأکید می‌کند: صورت‌های مالی شفاف با توجه به بودجه قابل توجه و دارایی‌های قابل توجه، نقشی حیاتی در اقتصاد ایران ایفا می‌کند. با ارائه شفاف عملکرد شرکت ها، دولت می‌تواند هزینه‌ها را به حداقل برساند، بهره‌وری را به حداکثر برساند و سودآوری را به نفع مردم و دولت بهبود بخشد. شفافیت تضمین می‌کند که سلامت مالی و عملکرد شرکت‌های دولتی به طور دقیق ارزیابی می‌شود و امکان مداخلات هدفمند و تصمیم‌گیری استراتژیک برای بهبود کارایی کلی آن‌ها را فراهم می‌کند. 
حبیب دولابی تصریح می‌کند: همچنین با پاسخگو‌کردن شرکت‌های دولتی از طریق گزارش‌دهی شفاف، دولت می‌تواند به نگرانی‌های مربوط به سوءمدیریت، فساد و ناکارآمدی رسیدگی کند. صورت‌های مالی شفاف، پایه‌ای برای حاکمیت شرکتی سالم ایجاد و تضمین می‌کند که تصمیم‌گیرندگان در قبال اقدامات خود مسئول هستند. این مسئولیت‌پذیری اعتماد و اطمینان عمومی را به مدیریت شرکت‌های دولتی افزایش می‌دهد و به فضای سرمایه‌گذاری سالم‌تر و جذب سرمایه‌گذاران بالقوه کمک می‌کند. 
وی در پایان اظهار کرد: شفافیت در صورت‌های مالی و دارایی‌های شرکت‌های دولتی یکی از محور‌های مهم دولت سیزدهم است. این شفافیت تخصیص مؤثر منابع برای توسعه اقتصادی را امکانپذیر و تضمین می‌کند دارایی‌های کشور به طور کارآمد استفاده می‌شود. صورت‌های مالی شفاف اثربخشی خود را در بهبود سودآوری و بهره‌وری شرکت‌های دولتی زیان‌ده قبلی نشان داده است. علاوه بر این، شفافیت مسئولیت‌پذیری و اعتماد عمومی را تقویت و محیطی مساعد برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند و حاکمیت شرکتی مسئولانه را ارتقا می‌دهد. با استقبال از شفافیت، دولت می‌تواند از منابع عظیم شرکت‌های دولتی سرمایه‌گذاری کند و رشد اقتصادی را پیش ببرد و منافع را هم برای مردم و هم برای دولت به حداکثر برساند. 
 
 جمع‌بندی
دولت سیزدهم شفافیت در صورت‌های مالی و دارایی‌های شرکت‌های دولتی را برای دستیابی به بهبود عملکرد، فرصت‌های سرمایه‌گذاری، حقوق مبتنی بر عملکرد یا حاکمیت شرکتی و همچنین تخصیص مؤثر منابع در اولویت قرار داده است. 
گزارشگری مالی شفاف، ذی‌نفعان را قادر می‌سازد وضعیت مالی واقعی این شرکت‌ها را ارزیابی کنند، تصمیم‌گیری آگاهانه، افزایش سرمایه‌گذاری و بهبود عملکرد سازمانی را ارتقا دهند. 
همسویی پاداش با عملکرد، کارکنان را تشویق می‌کند به برتری برسند که به افزایش بهره‌وری منجر می‌شود. شفافیت در دارایی‌های شرکت‌های دولتی استفاده کارآمد از منابع ملی را تسهیل و درآمد‌های قابل توجه و متنوعی را برای توسعه اقتصادی جذب می‌کند. 
بررسی دقیق و آگاهی جمعی از مدیریت دارایی، اعتماد و پاسخگویی عمومی را تقویت می‌کند و خطرات فساد را به حداقل می‌رساند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار